waar moet je op letten als je een voetbalclub wilt sponsoren. Foto: Pixabay

waar moet je op letten als je een voetbalclub wilt sponsoren. Foto: Pixabay

NUNSPEET - Wanneer je denkt aan het vergroten van de naamsbekendheid van jouw bedrijf, dan is sponsoring waarschijnlijk een van de opties die je als eerste te binnen schiet.

Bij een sponsorovereenkomst zal iemand voor een vergoeding jouw bedrijfsnaam actief promoten. Een van de bekendste vormen van sponsoring, is de sponsoring van voetbalclubs. Hierbij kan men kiezen om shirtsponsor te worden, enkele borden langs het veld te bedrukken met jouw logo of om sponsor van de volledige club te worden. Al deze punten zullen een positieve bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van de club. Om te kijken of deze investering een positieve impact zal hebben op jouw bedrijf moet de sponsordeal echter wel aan enkele voorwaarden voldoen. Ben je benieuwd welke? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk enkele tips die je kunnen helpen bij het sluiten van de juiste sponsordeal!

Andere sponsoren van de club

Een voetbalclub heeft over het algemeen meerdere sponsoren. Het is dan ook belangrijk om de overige sponsoren te analyseren voordat je een club benaderd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw bedrijf stoelen verkoopt. Als de hoofdsponsor van de club dit ook al doet, dan zal de impact van jouw sponsoring een stuk lager zijn dan wanneer er geen concurrentie in de sponsoring is. De hoofdsponsor zal immers altijd meer opvallen dan een kleinere sponsor.

Acceptatie van de sponsoren

Er gelden in Nederland tal van regels als het gaat om sponsoring. Deze regels veranderen continu en het is dan ook goed om hier rekening mee te houden. Zo zijn er het afgelopen jaar ontzettend veel sponsoringen geweest vanuit de kansspelmarkt. Dit komt doordat de markt sinds kort gelegaliseerd is en de bedrijven dus ook sponsoruitingen mogen doen. Dit lijkt echter van korte duur. Men is namelijk een beetje geschrokken van de populariteit van deze media uitingen. Binnen korte tijd is dit dan ook aan banden gelegd. Bevindt jouw onderneming zich in een ‘riskante’ sector? Dan is het goed om de risico’s op voorhand goed af te wegen.

Reputatie van de voetbalclub

Wanneer jij een voetbalclub sponsort, dan wordt jouw merk onlosmakelijk aan deze club verbonden. Jouw naam staat immers overal vermeld. Het is daarom goed om van tevoren de reputatie van de club te controleren. Raakt de club die je op het oog hebt vaak in opspraak in verband met vechtpartijen of andere schandalen? Dan is het misschien beter om toch te kiezen voor een andere voetbalclub met een betere reputatie.

Deel dit artikel