Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Een buigzaam paaltje biedt ook niet altijd soelaas. Foto: Omroep Gelderland
Een fietser passeert een paaltje in Putten. Foto: Omroep Gelderland

Een fietser passeert een paaltje in Putten. Foto: Omroep Gelderland

PUTTEN - Meerdere gebroken ribben en een klaplong. Dat hield Tineke Grift uit Putten over aan een lelijke valpartij toen ze een paaltje over het hoofd zag. Dit soort gevallen hoort de Fietsersbond dagelijks en de bond wil daarom 'paal en perk' stellen aan paaltjes op fietspaden.

"Het was een mooie fietsdag", vertelt Tineke over de bewuste ochtend toen het voor haar helemaal mis ging. "We waren op pad in Tricht en we waren nog geen kwartier onderweg. Het was erg druk en toen ik even om me heen keek, zag ik een paaltje niet. Met als gevolg een klaplong en negen breuken in zeven ribben. Ik heb een week in het ziekenhuis in Harderwijk gelegen. De paaltjes staan er nog steeds", zucht ze.

'Vier ernstige gewonden per dag'

Het zijn verhalen die Ross Goorden van de Fietsersbond met enige regelmaat hoort. De paaltjes zijn gevaarlijk en zorgen voor ongevallen, beweert hij Jaarlijks gaat het om zo'n 2400 ongevallen, waarvan 1440 ongelukken met ernstige afloop. "Dat zijn dus ongeveer vier ernstige gewonden per dag", concludeert hij op basis van een onderzoek uit 2019.

Meebewegend paaltje

Goorden inspecteert een fietspaaltje in Putten. "Deze beweegt in ieder geval een beetje mee, dus je breekt niet meteen je schenen of je schouders. Maar hij is laag en niet echt goed gemarkeerd en hij staat recht aan de weg. Als je bezig bent met oversteken en let op het verkeer, kun je dit paaltje toch over het hoofd zien."

Een buigzaam paaltje biedt ook niet altijd soelaas. - Foto: Omroep Gelderland

Een toevallige voorbijganger weet dat de buigzame paaltjes nog een ander effect hebben. "Het is een gevaarlijke plek. De auto’s rijden hier zomaar over de paaltjes heen. Op Google staat ook dat dit nog gewoon een afslag is. Veel automobilisten weten dat inmiddels ook, het was een oude sluiproute naar de snelweg."

Weghalen of markeren

Goorden wil dat er drastisch wordt ingegrepen. "Eigenlijk voldoet maar één procent van de paaltjes aan de richtlijnen. Een paaltje neerzetten is vaak geen slim idee. Sommige mensen zijn jaren uit de running geweest door een dergelijk ongeluk. We zijn gestart met een landelijke campagne. Iedere gemeente moet de paaltjes of weghalen of veel beter inrichten en markeren."

Zie ook: Weleens een paaltje geraakt met fietsen? Deze gemeente haalt ze weg

Deel dit artikel