RTV Nunspeet

RTV Nunspeet

advertentie
Geschreven door Beau Woerts, Omroep Gelderland
12 september 2023 16:15


Gert bouwde in vier jaar tijd zijn eigen vliegtuig
Foto: Gert bouwde in vier jaar tijd zijn eigen vliegtuig
Gert Post bij zijn zelfgebouwde vliegtuig PH-ROS. Foto: Privé foto

- Zelf een vliegtuig bouwen is een avontuur dat niet iedereen aan durft te gaan. Maar Gert Post (55) uit Doornspijk wel. Hij maakte zijn jongensdroom werkelijkheid.

Dat het geen makkelijke opgave is, geeft hij meteen toe. Zelf bouwde Post ruim vier jaar aan zijn vliegtuig. Nadat hij zijn vliegbrevet haalde, ontstond al snel de gedachte om zelf een vliegtuigje te kopen of bouwen. "Ik ben een maker, dat vind ik mooi." Dat gezegd kwam hij uit bij een vliegtuigproject van een Belg. "Ik nam het project over en dook gelijk in de boeken." Dit ging gepaard met stapels handleidingen en "héél veel" onderdelen.

Het was leuk, leerzaam en vooral ontdekkend werk om te doen
Gert Post

Een eigen vliegtuig bouwen kan volgens Post op verschillende manieren. Zo zijn er pakketten waarbij je alleen de bouwtekeningen van het vliegtuig koopt en zelf op jacht gaat naar onderdelen. "Misschien meer iets voor de gepensioneerden met veel tijd!" Nog een manier is het kopen van een kant-en -klaar bouwpakket. Dan ontvang je de tekeningen én onderdelen. "Zo bouw je veel gerichter en ben je minder lang bezig."

Snel de lucht in! Of toch niet?

Bij de meeste amateurvliegtuigbouwers staat het bouwen van het vliegtuig thuis niet op prioriteit één. "Voor je het weet, ben je dan vijf tot tien jaar verder. Gedurende die tijd ben je in je gedachten al overal geweest met het apparaat", lacht Post. Dat plaatje werkt volgens hem heel inspirerend. "Ik heb het met vier jaar bouwen dus toch nog wel efficiënt gedaan."

Iedereen met doorzettingsvermogen kan het

"Zelfs iemand zonder enige ervaring binnen de techniek, zoals een boekhouder, kan met de juiste inzet een vliegtuig bouwen. Zolang je je maar blijft verdiepen in de handleidingen en boeken", adviseert hij. Dat de één daarbij meer tijd nodig heeft dan de ander, is volgens hem logisch. "Maar het eindresultaat blijft hetzelfde." Bij het kopen van een kant-en-klaar pakket volgen beiden namelijk dezelfde bouwtekeningen.

De ROS gaat nooit verkocht worden, het is een erfstuk
Gert Post

‘Het invliegen is een heel boeiend proces’

Na vele jaren en een ontelbare hoeveelheid aan keuringen, is het moment eindelijk daar: je eigen vliegtuig mag de lucht in. "Na mijn eerste vlucht was ik niet meer aanspreekbaar. Het was prachtig, superlatieven schoten me tekort." Naast de eerste vlucht verdient je eigen vliegtuig natuurlijk een naam. De naam van een vliegtuig in Nederland begint altijd met PH, daarna mag je je creativiteit loslaten. "Die van mij heet PH-ROS, want POS(T) was al bezet!"

Eén van Posts mooiste herinneringen aan de ROS is het moment waarop hij zijn dochter op haar verjaardag ophaalde op Texel. Bij aankomst op vliegveld Teuge stond er onverwachts een groep vrienden voor haar te zingen. "Ja, dat was heel speciaal."

Kleine luchtvaart toegankelijker maken

Afgelopen weekend hield Post met zijn familiebedrijf de vijfde editie van de Piloot en Vliegtuig AirFair in Teuge. Dit deed de familie in samenwerking met luchtvaartmagazine Piloot en Vliegtuig. Tijdens de AirFair werden enkele tientallen nieuwe vliegtuigen, waarvan een deel zelf gebouwd, getoond. Ook werd verteld wat er allemaal bij komt kijken bij het bouwen van je eigen vliegtuig. "Het doel van de beurs is dat de kleine luchtvaart toegankelijker wordt voor de alledaagse persoon", aldus Post.

Bekijk hieronder de ervaringen van een andere vliegtuigbouwer:

💬 Mail ons!

Heb jij een tip of opmerking?  Mail naar de redactie: info@rtvnunspeet.nl of bel: 0341-258133

Texel Nieuws 

voorpagina vrmg 
 
  • TV Nunspeet
  • Radio Nunspeet
  • RTV Nunspeet Visual Radio
advertentie